חדשות מאזדה

מנוע שידליק אותך

מאזדה ממציאה מחדש את המנוע, ומחברת מחדש את האדם למכונה

במאזדה תמיד הסתכלו על הדברים טיפה אחרת. לא רק כי הם יפנים, שגם כך מסתכלים על העולם אחרת. אלא משום שכדי לכבוש את המקום שלהם בעולם, הם היו חייבים לחשוב מחוץ לעדר.

למשל, מנוע. המתחרים נאלצו לעבור למנועי טורבו קטנים, ולהיפטר מהמנועים הרגילים והמזהמים. במאזדה לא אוהבים קיצורי דרך, והגישה היא פשטות, דיוק ושיפור מתמיד. ובמלים אחרות, הורדת משקל, ושיפור מתמיד של המנועים הקיימים. וזה עובד.

דוגמא נוספת: כשכל האחרים התלהבו מתיבות אוטומטיות כפולות מצמדים (התלהבות שחלפה מהר מאוד בשל תפעול לא נעים ובעיות אמינות) במאזדה פיתחו תיבת הילוכים אוטומטית שפועלת כמו התיבות שנמצאות במכוניות הפורמולה אחת.

עכשיו, כשנראה שכדי לעמוד בתקנות הזיהום המחמירות שצפויות להיכנס לתוקף במדינות רבות ברחבי העולם בשנים הקרובות, כולם יהיו חייבים לעבור למנועים היברידיים יקרים ומסובכים, במאזדה שולפים אס מנצח בדמות הסקייאקטיב X – מנוע בנזין שעובד בעיקרון של מנוע דיזל וצפוי להביא לשיפור של 10-30 אחוזים בהספק, וחשוב מכך – להיות חסכוני ומזהם פחות ב-20-30 אחוזים לעומת מנועים מקבילים מהדור הנוכחי.

הרעיון לשלב את הטוב משני העולמות לא חדש, אך כמו במקרה של טכנולוגיות אחרות בעבר (למשל מנועי הוונקל) מאזדה היא הראשונה שהצליחה ליישם זאת בצורה טובה.

בא לכם לקרוא טיפה טכנולוגיה?

  1. לא. קפצו לטקסט שמתחיל לאחר הסוגריים.
  2. כן, הנה, אנחנו מתחילים: (מנועי בנזין רגילים פועלים על-ידי הזרמת תערובת של אוויר ודלק לתוך חלל הצילינדר ובחלק העליון של פעולת הדחיסה של הבוכנה התערובת מוצתת בעזרת מצת (פלג) חשמלי.

במנוע דיזל תחילה מוזרם רק אוויר אשר מתחמם מאוד כתוצאה מפעולת הדחיסה המהירה כלפי מעלה של הבוכנה ובשלב זה מוזרק לתוך בית הצילינדר סולר בלחץ גבוהה והוא מוצת באופן עצמאי על ידי החום והלחץ שבתוך הצילינדר.

עד היום יצרני הרכב לא הצליחו ליישם את שיטת הפעולה של מנועי הדיזל בעת שימוש בבנזין בשל העובדה שהאחרון דליק יותר וקשה לשלוט במועד ההצתה המדויק שלו. מהנדסי מאזדה הגו רעיון פשוט וגאוני: לדייק את  הפעולה בעזרת תזמון שסתומים משתנה ומצת שפועל כדי להצית את  התערובת במקרה הצורך כשברוב הזמן הצתת הדלק נעשית, כמו במנועי דיזל, על ידי החום והלחץ בבית הצילינדר.)

חזרנו. מה שחשוב לדעת הוא שמדובר במנוע שמרגיש רגיל אך מציג גמישות ועוצמה משופרים ובמקביל הפחתה ממשית ברמות פליטת המזהמים.

לא מדובר במדע בדיוני או בניסוי יכולות תיאורטי ואת מנוע הסקייאקטיב X ניתן יהיה לפגוש כבר בשנה הבאה גם אצלנו, כותב המדור תופס מקום טוב בשורה הראשונה בנמל אשדוד..

במקביל לפיתוח של מה שנראה כמנוע הבעירה הפנימית האידיאלי, הדור הבא של רכבי מאזדה יעשה שימוש גם בפלטפורמה (נגיד, שלדה) חדשה.

הדור הבא של פלטפורמת סקייאקטיב תוכנן כדי להעניק בצורה המיטבית את חוויית ה-Jinba-ittai ולשדרגה. מדובר על אותו חיבור נפלא והרמוני בין רוכב לסוס שלו, שהופך להמשך הגוף שלו על פי המסורת היפנית. במאזדה אוהבים סוסים, ולכן אימצו את החיבור הזה כאידאולוגיה וכקו מנחה לתכנון רכבי המותג המציגים חיבור נדיר בימינו בין אדם לבין מכונה.

כדי להעניק את אותו אופי ייחודי, בתכנון הפלטפורמה החדשה המהנדסים נתנו תשומת לב מירבית לכל פרט – מהצמיגים דרך מערך המתלים, התושבות, מערכת ההיגוי, חוזק המתכות של המרכב, חיבור המושבים לרצפת הרכב והמושבים עצמם. אלה תוכננו כדי להעניק תנוחת נהיגה אולטימטיבית תוך הקפדה על מבנה ארגונומי נכון שמאפשר לאגן ולעמוד השדרה לשמור על עקומת ה-S הטבעית שלהם, שלמעשה גורמת לגוף לאזן את עצמו בצורה מיטבית, תורמת להפחתת העייפות ולזרימה נכונה של האנרגיה בגוף. זה לא אוטו, זה ספא.

לצד אותו חיבור מושלם בין הגוף למכונה ושדרוג היכולות הדינמיות של הרכב, המהנדסים שקדו על שדרוג מוחשי בנוחות הנסיעה ויש לציין שבתכנון הפלטפורמה החדשה הושקע מאמץ רב בנטרול ובבידוד גורמי רקע לא רצויים ובמאזדה מתגאים ברמות NHV (רעשים, רעידות ותחושת קשיחות) טובות בהרבה מממוצע התעשייה. כותב המדור, שסובל משמיעה רגישה, נהג בכמה מהמתחרות ותחב לאוזניו אטמי אוזניים.

תגובה בפייסבוק
Tags:

!השארו מעודכנים

הרשמו לניוזלטר של בלוג מאזדה
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים