מאזדה בצבע

לרדוף אחרי החלום

איך נולדה המיאטה? הכול התחיל במוחו של מהנדס אחד עקשן במיוחד

מכוניות קלות משקל הופיעו לראשונה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, אבל רק בשנות ה-60 המכוניות הקטנות, החסכוניות והכיפיות הגיעו לשיא הפופולריות. על ידי התאמת מנוע מכונית סדאן לגוף רכב קומפקטי וקל, הצליחו יצרני הרכבים לספק ביצועים מרגשים ומכוניות קלות לנהיגה שהיו גם זולות. מכונית הספורט קלת המשקל אפשרה לאירופאים הממוצעים ליהנות מנהיגה מלהיבה על בסיס יומי.

בשנות ה- 70 הושקו תקנים מחמירים יותר לבטיחות ופליטת מזהמים בארצות הברית, שהוא שוק המכוניות הגדול בעולם. מכיוון שרוב מכוניות הספורט קלות המשקל היו בעלות גג נפתח, הן היו חסרות מבנה שנתמך בגג יציב. כדי לעמוד בתקנים, הוסיפו היצרנים בולמי זעזועים גדולים או פלדה כדי להגביר את קשיחות גוף הרכב, דבר שהפך את הרכבים לכבדים יותר.

MX-5 דור ראשון

בכדי לעמוד בתקני פליטת המזהמים הקטינו חברות רבות את פליטת המנוע. זו הייתה תקופה קשה למכוניות הספורט קלות המשקל, וככל שציפיות האנשים קטנו, כך גם מכוניות אלו נעלמו מהשוק, אחת אחרי השנייה.

בתחילת שנות השמונים, כשקו מכוניות הספורט קלות המשקל כמעט ונעלם, מהנדסי מאזדה הגו רעיון למכונית מודרנית וקומפקטית בעלת שני מושבים. מהנדס אחד, שיוביל בעתיד את פיתוח הדור הראשון של מאזדה מיאטה MX-5, היה משוכנע שמאזדה צריכה מוצר ייחודי בכדי לבלוט על פני המותגים היפנים האחרים, ופנה בבקשה להנהלה לבנות מכונית ספורט קלת משקל.

בסופו של דבר, למרות התנגדות לא מעטה מצד מנהליה הבכירים של מאזדה, התלהבותו של המהנדס שכנעה את מחלקת התכנון ביחידת מחקר ופיתוח לקחת צעד ראשון בכיוון.

MX-5 דור שני

שלוש מערכות נהיגה אלטרנטיביות

רעיונות רבים ושונים הוגשו בשלב התכנון. הצעות המתכונת כללו הנעה קדמית, הנעה אחורית, ואפילו מערך של מנוע אמצעי. צוות הפיתוח טיפל בכל תרשים הצעה ראשוני וכל היבט נדון באריכות, אפילו בשאלה אם זו תהיה קבריולט או קופה.

לרוב מכוניות הספורט הקטנות בשנות ה-60 היה מנוע בחזית עם הנעה אחורית. בשנות ה-70 מכוניות בייצור המוני הוחלפו להנעה קדמית. למרות שמרכב כזה נגד למבנה המסורתי של מכוניות הספורט, הוא היה קל יותר לבניה וסיפק גמישות רבה יותר במנוע ובשילובי מערכת הינע.

מבנה המנוע האמצעי, בו המנוע ממוקם ליד מרכז המכונית ומספק כוח דרך החלק האחורי, הוא בעל יתרונות דומים מכיוון שניתן להעביר בקלות את מנוע ההנעה הקדמית ואת מערכת ההינע.

בכדי להקטין את הפיתוח ועלויות ההפקה, הגישה המיטבית הייתה להחליף את גוף מכונית ההנעה הקדמית הקומפקטית בגוף מכונית ספורט, או למקם את המנוע ומערכת ההינע במסגרת מנוע אמצעי. בשתי האופציות מחיר הקמעונאות נשאר נמוך, וכך התאפשר למאזדה להחזיר את מכונית הספורט קלת המשקל.

אלא שתחושת הנהיגה הנוחה והלינארית שפרסמה את מכוניות הספורט קלות המשקל לא התאפשרה בלי הנעה אחורית. עבור מאזדה המשמעות הייתה שיש לפתח מודול בקרת כוח חדש, ולשם כך נדרשה הוצאה כספית רצינית. בסופו של דבר, למרות העלות הנוספת, המהנדסים הסכימו שאין ברירה אלא להתמיד בחזון מכונית הספורט קלת המשקל.

MX-5 דור שלישי

ברגע שהוסכם על שילוב הנעה אחורית וגוף עם גג נפתח, טבעו המהנדסים את המונח “Jinba Ittai” (שפירושו “רוכב וסוס מאוחדים”) כדי להעביר את סוג המכונית ה”כיפית-לנהיגה” שהם מתכוונים לבנות. “Jinba Ittai” המשיך לסמל גם את הדורות הבאים של MX-5 ולהבטיח שתמיד יישארו נאמנים לחלום המקורי של מאזדה על מכונית ספורט קלת משקל.

Mazda MX5 2018
תגובה בפייסבוק
Tags:

!השארו מעודכנים

הרשמו לניוזלטר של בלוג מאזדה
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים