תרבות יפן

מוזיאון של פעם במאה שנה

לאחר שנאלץ לסגור את שעריו עקב מגפת הקורונה והחמיץ את שנת היובל של מאזדה, המוזיאון שנמצא בליבו של המפעל בהירושימה פותח מחדש את שעריו.  אז מה יש בו, בגרסתו המעודכנת והמחודשת?

מאז 1920 שוכנים מטה מאזדה, מרכז הפיתוח ופסי הייצור של החברה בחלקה הדרומי של הירושימה שביפן, סמוך לקו החוף. אפילו מלחמת העולם השנייה, על תוצאותיה הקשות ועל הנזק הנורא שספגה העיר הירושימה, לא הזיזו את מאזדה מהבית שלה. המתחם בהירושימה הוא הלב הפועם של מאזדה.

לפני שנתיים ציינה החברה את שנת ה-100 שלה, וכחלק מההכנות לציון התחנה ההיסטורית בזמן, עבר המוזיאון של מאזדה חידוש יסודי. למעשה, המוזיאון (שגם לפני השיפוצים ביקרו בו במצטבר מיליוני מבקרים) עוצב לגמרי מחדש, כאשר האדריכלים מתחילים מדף נקי. אבל אז הצליחה מגפת הקורונה לעשות מה שלא עשו המלחמה וההפצצות: שערי המוזיאון נאלצו להישאר סגורים, והוא החמיץ את אירועי שנת ה-100. עכשיו, כאשר העולם יוצא מתקופת החירום שלו, המוזיאון המחודש סופסוף יצא לדרך. אז בואו נראה מה יש בו, ומה השתנה.

המוזיאון כולו עוצב לפי הפילוסופיה של מאזדה: קודו. זו אותה תפיסה עמוקה שעמה ניגשים מעצבי ומהנדסי מאזדה לפתח דגמים חדשים. וזה אומר: קווים זורמים ואורגניים, יסודיות, סבלנות והקפדה קנאית על מקומו של כל פרט ופרט, גם הקטנים ביותר. איך מתרגמים את כל זה מעיצוב דגם ספציפי של מכונית – לעיצוב חלל תצוגה שלם? חללים שמוארים בתאורה עדינה וחמה, ושילוב של חומרים וגוונים “חמים” כמו עץ ועור עם אלמנטים “קרים” כמו בטון, אבן ומתכת בצבעים. כך שהמבקרים צועדים, בעצם, בתוך חלל שהאווירה שלו מזכירה מאוד את מה שמשדרת ישיבה בתא הנוסעים של מאזדה חדשה: איכות, יוקרה, רוגע, טכנולוגיה.

 

הצעידה בין עשרת האזורים השונים של המוזיאון מעבירה את המבקרים במסלול חייה של מאזדה. מההתחלה הצנועה, כיצרנית בתחום השעם (כן, כן, החומר שממנו עושים פקקים), דרך ההחלטה שלה לעבור לתחום המוטורי, ההתנסות הקצרה אך עתירת ההישגים באופנועים, ההתמקדות בתלת-אופנים שהיו בעצם משאיות עירוניות זעירות, המעבר המהפכני לייצור מכוניות משפחתיות מתקדמות, הזינוק הטכנולוגי והשימוש במנוע הרוטורי המהפכני, הפריצה הגדולה לעולם בכלל ולשוק האמריקאי בפרט, הניצחון ההיסטורי של דגם ה-787B במרוץ 24 השעות של לה-מאן ב-1991 (מאזדה הייתה היצרן היפני הראשון שניצח באירוע של ספורט מוטורי), קו הדגמים הנוכחי ולבסוף הלאה, אל העתיד – מהו החזון של מאזדה למאה השנים הבאות, ועל איזה דברים מעניינים ומתקדמים היא עובדת בשבילנו.

על האזור התשיעי חייבים להרחיב: כאן, מציעה מאזדה הזדמנות נדירה (כי מעט מאוד יצרנים עושים זאת) לא רק לקבל הצצה מקרוב לעבר פסי הייצור של כמה דגמים, כולל המיאטה המיתולוגית, אלא גם לקבל במשך כ-90 דקות הדרכה צמודה ולשמוע הסברים מפורטים על התהליך. כדי לסייר בפס הייצור צריך להירשם מראש באתר המוזיאון. הכניסה למוזיאון, כמו גם הסיור במפעל ובפסי הייצור – חינם אין כסף. בקיצור, תחנת חובה למי שמטייל או נמצא בנסיעת עבודה ביפן.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

הרשמו לניוזלטר של בלוג מאזדה
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים